Stage 3D ontwerper

Bij Mobile Water heb ik als 3D ontwerper aan veel toffe projecten mogen werken voor de Nederlandse loterij. De opdracht was om een soort interactieve 3D animatie game te maken waarbij het lijkt alsof de gebruiker invloed heeft op de uitkomst, maar dat uiteindelijk niet zo is. Om tot een goed ontwerp te komen heb ik veel verschillende prototypes gemaakt maar uiteindelijk kwam op dat moment de pinball machine het beste eruit.

Het idee was dat de gebruiker zelf de snelheid van de bal kon kiezen en dan de pinball zag afschieten en in een van 4 gaten zag vallen met het gewonnen cadeau.

Hierna ben ik begonnen aan de wel bekende Lotto ballen-machine. Het idee was om de trekking op de site veel persoonlijker en interactief te maken. Bij de officiƫle trekking zie je de ballen in de machine rollen en worden ze eruit geschept. Nu was het plan om dit na te maken in 3D maar dan nog persoonlijker. Wanneer je je lot wilt checken zul je je eigen nummers op de ballen zien verschijnen. De ballen rollen samen met de rest de machine in en de gewonnen ballen worden er uit geschept. Zijn dit jou lotnummers? Dan heb je gewonnen!

Toch was het plan lichtelijk veranderd door de klant en werd het meer een soort spel. Om dit mogelijk te maken heb ik de gehele machine met animatie, physics en textures zelf gemaakt. Het meest lastigste probleem aan dit project was het exporteren naar het web. Dit was nodig omdat de animatie interactief moest zijn. Wanneer de ballen de machine in rollen zul je zelf kunnen kiezen wanneer hij een bal grijpt. Is dit de bal die jij hebt gekozen? Dan heb je prijs.

Deze stage heb ik veel geleerd in het gebruik van 3D programma’s maar ook in de denkwijze en het klantcontact ben ik erg vooruit gegaan.