Social Design / Transmedia

Dit project begon met de module Social Design. In deze module gingen ik en mijn projectgroep aan de slag om een wereldwijd probleem op te zoeken en deze te onderzoeken. We besloten om de bewustwording van een bepaald klimaatprobleem als onderwerp te gebruiken. Na onderzoek over Fast Fashion hadden we besloten hiermee verder te gaan. Ik vond dit onderwerp erg interessant en schokkend.

Nu kon het echt werk beginnen. Om meer te weten over Fast Fashion hebben we veel onderzoek gedaan. We hebben feiten onderzocht over wat Fast Fashion met het klimaat doet en hoe dit probleem zo groot is geworden.

“Het maken van een spijkerbroek kost al meer dan 7000 Liter water”

Nadat we wisten wat het probleem was, zijn we naar de kledingwinkels gegaan. Hier hebben we tot onze verba- zing ontdekt dat bijna elke producent wel een “duurzaam- heid” label heeft bij hun kleding, echter lijken sommige labels niet veel te betekenen na het inspecteren hiervan. Veel kledingmerken lijken te doen aan greenwashing.

Om beter te weten hoe duurzaamheid het koopgedrag van de consumenten aanpast, hebben we een aantal interviews gedaan. Hieruit bleek dat meer dan de helft van de geïnterviewde zich niet bezig houdt met duurzame kleding.

Na het bekijken en sorteren van alle informatie, zien we dat het probleem bij iedereen ligt. Want de consument vindt dat de bedrijven beter hun best moet doen om kleding duurzaam te maken en maar de bedrijven vinden dat de consumenten duurzamer en minder moet kopen, waarop zij dan op in zouden kunnen spelen.

“Iedereen is schuldig en niemand is fout”

Voor het 2e deel van dit project gingen we proberen dit probleem op te lossen in de module Transmedia. Om te beginnen moesten we onze doelgroep vaststellen. We zagen al snel in dat het grootste probleem lag bij jong volwassen meiden/vrouwen. Volgens onderzoek wordt deze groep sneller beïnvloed om fast-fashion te kopen dan andere, dus dit werd de gekozen doelgroep.

Om deze doelgroep te bereiken besloten we op social media te gaan. We maakte een Instagram en Tiktok account aan. Op de Tiktok plaatste we informatieve en shockerende video’s over fast fashion, en op de Instagram bouwden we een community op.

Omdat we op Tiktok veel trends voorbij zagen komen die slecht zijn voor het mileu besloten wij om onze eigen trend te maken met ons merk Trendzaam. We wilde hiermee laten zien dat je ook duurzaam bezig kan zijn wanneer je een trend volgt.

Nu we de community hadden gingen we onze echte eigen kleding lijn maken. Hiervoor hadden we kleding gekocht vanuit de kringloop winkel en bedrukt met onze eigen ontwerpen zoals je hieronder ziet.

Als laatste verspreiden we flyers en maakte we ons eigen ruil-evenement. Bij de dit event konden mensen hun oude kleding inruilen voor een mooi Trendzaam kledingstuk. Deze kleding die we ontvangen bedrukken we weer met ons eigen design en maken een nieuw ruil event. Zo blijft iedereen duurzaam met kleding en is het ook nog leuk om te dragen.

Hierbij de link voor de volledige Case Movie: https://mymedia.avans.nl/media/Case%20Movie%20%20Trendzaam%20/1_lnaaeq0l